سایت اصلی تربیت مدرس صدیقه کبری
به وبلاگ تربیت مدرس صدیقه کبری سلام الله علیها خوش آمدید.
لطفا جهت مشاهده سایت اصلی تربیت مدرس کلیک کنید
با در نظر گرفتن ويژگي سني كودكانمان فلسفه ي حجاب را براي آنان بازگو كنيم.
دوربین های مدار بسته ای در زندگی ما نصب شده اند؛
چه بخواهیم و چه نخواهیم !!
هرکس باور کند که این دوربین ها در زندگی اوست و در حال فیلمبرداری است ، گناه نخواهد کرد.
.
دوربین اول: خود خداست .
آیه چهاردهم ازسوره ی علق:
أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى؛ آیا نمیدانند که خدا آنها را نگاه میکند!
چقدر دوستمون دارند!!!!
آمریکا تقریبا چهار برابر ایران جمعیت داره، ۹۰٪ ماهواره های دنیا در اختیار آمریکاست، مردم آمریکا به دولتشون مالیات میدن اما برای استفاده از ماهواره باید پول پرداخت کنن،
آقا نگران هستند!!
فیلم محمد رسول الله(ص)
بزرگترین فیلم تاریخ سینمای ایران در حالی هفته گذشته به اکران عمومی درآمد که با استقبال و مخالفت برخی نهادهای رسمی در کشورهای عربی روبرو شد.
اگر مي خواهيد به طور خلاصه و منسجم؛ حربه دشمن براي خراب كردن دين و دنياي خانواده هاي مسلمان را در يك نگاه ببينيد تصوير را با دقت مطالعه نماييد
گمنامی در شبکه های اجتماعی بویژه اپلیکیشن های موبایلی این جرات را به مجرم می دهد تا براحتی دست به شایعه سازی بزند و در نهایت وصف این جمله گردد” کی بود کی بود ؟ من نبودم!
شایعه سازی در فضای مجازی حکایت این روزهای شبکه های اجتماعی است. ادعای های کذب و انتشار اخبار یا انتصاب سخنانی به اشخاصی که گاها حتی روحشان هم از آن خبر ندارد. وضعیت فعلی مشخص می کند که شایعه پراکنی روگار سنتی خود را پشت سر گذاشته و از قالب سنتی جایش را به قالبی مدرن با سرعت انتشار فرا تر داده است تا بتواند قشر عظیم تری را در بر بگیرد و متاسفانه زودباوری کاربران اینترنت، واتسآپ، وایبر، تانگو و… باعث گسترش
جهت کسب اطلاعات بیش تر به این آدرس مراجعه کنید
تقلّبک في الساجدين (سوره شعراء آيه 219) ابن عباس در تفسير آيه شريفه فوق گويد:” پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله در صلب پيامبران بود و از هر کدام به ديگري منتقل مي شد تا آنکه مادرش او را به دنيا آورد.” (تفسير ابن ابي حاتم، ج 9، ص 2828 حديث شماره 16029،؛ تفسير الدرالمنثور، ج 6، ص 298)
در حديث ديگري آمده است که ابن عباس وقتي در مورد آباء و اجداد رسول خدا از آنحضرت سوال نمود، پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمود: ” من در صلب پيامبران بودم، هرگز کسي از آباء و اجداد من مرتکب فحشاء نشدند. خداوند مرا از صلب پاکان به رحم پاکان منتقل مي نمود، انسانهايي که وارسته و مهذب بودند در هر دوره و نسلي در صلب بهترين آنان بودم.” (تفسير الدرالمنثور، ج 6، ص 298)
از اين روايت و امثال آن استفاده مي شود که رسول خدا هرگز در صلب افراد کافر و غير مومن و گنه کار
حجتالاسلام والمسلمین «سعید بهمنی» رئیس گروه علوم قرآنی مرکزفرهنگ و معارف قرآن در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس در خصوص جایگاه مسئله لعن کردن ظالمان در آموزههای قرآنی، عنوان کرد: قرآن کریم در ۳۶ آیه مفهوم «لعن» را آورده است. در این آیات، به ترتیب؛ خدای تعالی، فرشتگان، همه مردم و لاعنان به عنوان لعنتکنندگان برشمرده شدهاند. وی به برخی از عوامل استحقاق لعن اشاره کرد و اظهار داشت: کفر به معنای کتمان آیات نازل شده الهی، دروغگویی، ظلم، تحریف کلام الهی، نقض میثاق الهی، بندگی طاغوت، اظهارات باطل درخصوص خداوند متعال، عصیان و تعدّی، نفاق، افترا بر خدای تعالی، استکبار در برابرفرمان خدای تعالی، تهمت به افراد پاکدامن، پیشوایی و هدایت دیگران به سوی آتش جهنم، بتپرستی، اذیت کردن پیامبر اکرم(ص)، ترساندن آحاد جامعه اسلامی از دشمن به واسطه شایعات، قطع رحم، ارتداد و شرک، مهمترین عوامل لعن در آیات یادشده هستند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ارتباط با مشروعیت لعن توضیح داد: این سخن خداست که در شماری از آیات زمینههای استحقاق لعن را بیان کرده است. چگونه میتوان «لعن کردن» را به طور مطلق نفی کرد در حالی که نفی این حقیقت قرآنی به طور مطلق، به منزله نفی قرآن کریم است. وی پدیده «لعنت» را یک سنّت الهی برشمرد و گفت: لعنت، در مواردی تخلفناپذیر بوده و هیچ کس یارای دفع یا رفع آن را ندارد. به طوری که خدای تعالی در آیه ۵۲ سوره «نساء» به پیامبر اکرم(ص) هشدار داده است که: «أُولَئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَمَنْیَلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِیرًا»؛ آنان کسانىاند که خدا از رحمت خویش دورشان ساخته است و هر که را خدا از رحمت خود دور سازد هرگز براى او یاورى نخواهى یافت. لذا این بدان معنا است که اگر کسی مشمول لعنت الهی شد، هیچ کس نمیتواند به یاری او برخیزد.
حجتالاسلام بهمنی در پاسخ به چگونگی موضعگیری اسلام در برابر مؤمنان و کافران تصریح کرد: اسلام مانند برخی ادیان و مذاهب یکسویه، سِلم کلی نیست؛ بلکه اسلام عزیز که دین حقیقی در نزد خدای تعالی است مقابل هریک از اهل حق یا باطل موضعگیری متفاوت و به فراخور آن دارد. وی ادامه داد: به افرادی که در مسیر حق، توحید و دین اسلام قراردارند بشارت داده میشود که در زندگی دنیا و آخرت از پاداش الهی برخوردار خواهند شد. همچنین به آنها که حق را دریافته ولی آن را نمیپذیرند، هشدار داده میشود که عذاب الهی را خواهند چشید و این یکی از مصادیق گرفتار شدن به لعن الهی است. بدین معنا که از رحمت الهی منع خواهند شد. *
ادامه۹۳: و قال ع:«لا یقولن أحدکم اللهم إنی أعوذ بک من الفتنة- لأنه لیس أحد إلا و هو مشتمل على فتنة- و لکن من استعاذ فلیستعذ من مضلات الفتن- فإن الله سبحانه یقول- و اعلموا أنما أموالکم و أولادکم فتنة- و معنى ذلک أنه یختبرهم- بالأموال و الأولاد لیتبین الساخط لرزقه- و الراضی بقسمه- و إن کان سبحانه أعلم بهم من أنفسهم- و لکن لتظهر الأفعال التی بها یستحق الثواب و العقاب- لأن بعضهم یحب الذکور و یکره الإناث- و بعضهم یحب تثمیر المال و یکره انثلام الحال قال الرضی- و هذا من غریب ما سمع منه فی التفسیر»
حدیث این بود که هیچکدام از شما بطور مطلق از فتنه استعاذه نکنید، بلکه فتنه مشروط و یا چیز خاصی از فتنه را پناه ببرید چون فتنه امری است که برای همه است و لازمه حضور ما در این دنیا فتنه است. «لانه لیس احد الا و هو مشتمل على فتنه» کسی نیست مگر اینکه آزمون و فتنه ای دارد. کسی که می خواهد طلب پناه جوئیی بکند از خدای تعالی، استعاذه کند از مذلات فتنه ، ازگمراهی فتنه. خدای متعال فرمود: «واعلموا انما اموالکم واولادکم فتنه» اموال و اولاد شما فتنه هستند، ما از نفس اولاد و اموال به خدا پناه نمی بریم. از اینکه اینها باعث گمراهی باشند، و اینها در مواردی باعث گمراهی هستند.
« و معنى ذلک أنه یختبرهم- بالأموال و الأولاد…« معنای این آیه این است که خدا می آزماید ما را با اموال و اولاد و دارایی « لیتبین الساخط لرزقه- و الراضی بقسمه» خدا می خواد روشن کند چه کسی راضی به قسمت هایی که از خدا دریافت می کند و چه کسی ناراضی است و خشم دارد. «و إن کان سبحانه أعلم بهم من أنفسهم» ممکن است شما بپرسید که خدای تعالی که می داند چه کسی راضی و چه کسی ناراضی و خشمگین از قسمت است، اعلم از انسان است «لکن لتظهر الأفعال التی بها یستحق الثواب و العقاب» خدای تعالی می خواهد اعمالی که باعث ثواب و عقاب هستند در انسان پدیدار بشود. یعنی اگر انسان هیچ کار هم نمی کرد خدای تعالی می دانست چه کسی راضی و چه کسی ساخط است. اما خدا می خواهد این اعمال در انسان که حاکی از رضایت و اعمال دیگر در انسان ظاهر بشود. معلوم بشود
صفحات: 1· 2
قال الله تعالی فی کتابه: “لقد جاء کم رسولٌ من انفسکم عزیزٌ علیه ما عنتم حریصٌ علیکم بالمومنین رئوف رحیمٌ”
اگر بخواهیم معنای ظاهری را در نظر بگیریم این آیه شریفه می فرماید: پیامبر بشری است مثل شما؛
هرکسی یک اندام ظاهر دارد و یک روح ، یک ظاهر داریم و یک باطن، پیغمبر خدا جسمش مثل جسم ماست، بدنش همانند بدن ماست، (اما روح پیغمبر کجا و روح ما کجا) قرآن می فرماید: “قل انما انا بشرٌ مثلکم"، یعنی اندام ظاهرش مثل شماست، بدن ظاهری شما این است که راه می روید، پیامبر نیز راه می رود، شما به غذا نیاز دارید، پیغمبر نیز به غذا نیاز دارد.
اگر خدا می خواست، می توانست یک فرشته ای را بفرستد، که آن فرشته پیغمبر خدا باشد، اما در آن صورت دیگر الگو برای مردم نبود. پیغمبر باید کسی باشد که نیازهای بدنی اش همانند مردم باشد، عقل داشته باشد، شهوت داشته باشد، نیازهای جسمی و روحی داشته باشد، غضب داشته باشد، تا برای مردم الگو گردد. پس یکی از ویژگی های پیغمبر این است که مثل مردم است. به عبارت دیگر پیغمبر اکرم انسان برتر است نه اینکه برتر از انسان باشد. انسانِ الگو و نمونه است. بنابر این تفاوت اصلی پیامبر با دیگران در مسئله روح و مسائل باطنی است ، اما در مسائل ظاهری پیغمبر خاتم با بقیه تفاوتی ندارد.
زرتشتی ها، جناب زرتشت را پیغمبر خدا می دانند و معتقدند که هیچ گاه زرتشت با یزدان(خدا) رابطه برقرار نگرد. چون معتقدند که جناب زرتشت با بهمن رابطه داشت و بهمن با خدا رابطه داشته و از او وحی می گرفته است. حال اگر به خود زرتشتی ها بگویید این بهمن کیست؟ که به اعتقاد خود زرتشتی ها از زرتشت بالاتر است و از خدا وحی می گیرد؟ و کیست که حلقه واسطه، بین زرتشت و خدا می شود؟ نمی دانند که حقیقت بهمن چیست.
و آن همان چیزی است که ما او را حقیقت محمدی صلی الله علیه و آله می نامیم؛ یعنی آنکه از خدا می گیرد و به زرتشت می دهد پیامبر خدا و پیغمبر خاتم است.
به عبارت دیگر خود پیامبر اکرم فرمودند:"آدم و من دونهُ تحت لوایی” یعنی از آدم تا غیر آدم همه زیر پرچم پیغمبر خاتم هستند. پیغمبر خاتم حلقه واسطه بین خدا و دیگر پیامبران بود. اگر گاهی مثلاً در بعضی صلواتها مثل صلواتهای روز جمعه امام عصر به ابوالحسن ضراب اصفهانی، حضرت ابراهیم مقدم بر پیغمبر اکرم شده است بخاطر جنبه پدری حضرت ابراهیم است نه بخاطر اینکه مقامش بالاتر باشد. اگر گاهی می گوییم “کما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم” فقط مسئله والد بودن و مسئله پدری حضرت ابراهیم است والا مقام پیامبر اکرم با هیچ کس قابل مقایسه نیست.
والسلام
به کوفه فرستادهاند، نزدیک بیا. بلند شو، خبرى نیست، خطرى نیست، گوشهایت را نزدیک بیاور، نزدیکتر.
بیا تا ببینی که او آتش عشق و گل گل آن است.
نزدیکتر بیا تا ببینی که حسین ساقى، جام، هستى، مى، شور و شعور ، و سراسر زندگى و لطف است.
حسین خبیر و دقیق است و اندازه میشناسد، او براى همه حساب باز مىکند براى خدا، براى دین خدا، براى عالِم، براى جاهل، براى دشمن، براى دوست، براى اهل بیت، براى اصحاب، جلوتر بیا! براى استخوانهاى نرم شیرخوارش و براى دل مادرش حساب کرده است، مگر او را پنهانى در پشت خیمهها دفن نکرد؟ مگر براى پاهاى کوچک بچهها، تیغهاى بیابان را نشکست و خارهاى اطراف خیمه ها را نکند؟!
مگر براى اینکه عریان نماند و چشم زینب بر تن چاک چاک و عریان او ننشیند، لباس کهنه به تن نکرد؟ مگر براى نگهدارى کاروان اسارت، دل زینبِ دل سوخته را، دریا نساخت؟ مگر صبر و حلم و صلابت را در جام زینب نریخت؟
بخشی از مصاحبه روزنامه قدس با حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی
* درباره شخصیت ممتاز و فضایل علمی حضرت فاطمه معصومه (س) صحبت بفرمایید؟
حضرت امام خمینی،رضوان ا… تعالی علیه،در مدح حضرت فاطمه معصومه (س)، قصیده ای دارند كه در دیوان ایشان نیز به چاپ رسیده است. حضرت امام در آن شعر، حضرت معصومه (س) را به عنوان “فاطمه ثانی” معرفی می كنند و همه كمالات و فضایلی را كه در حضرت زهرا(س) سراغ داریم، به نوعی در حضرت معصومه (س) بیان كرده اند، كه شروع فرمایش امام این است :"زیبد اگرخاك قم به عرش كند فخر"؛ یعنی در خاك قم یك گوهر گرانبهایی نهفته است كه به موجب آن، خاك قم این ارزش را دارد كه به عرش افتخار كند. در مقام علمی حضرت معصومه (س) همین بس كه بگوییم زمانی عده ای از مردم كوفه برای پرسش یك مسأله مهم فقهی به مدینه آمدند كه پاسخ آن را از امام كاظم(ع) سؤال كنند، حال آن كه آن حضرت در مسافرت بودند. مردم به در خانه امام رفتند و حضرت معصومه (س)، كه در آن زمان دختری هفت ساله بودند، به مردم گفتند كه سؤالتان را بنویسید و بدهید.
آنها سؤال را نوشتند و حضرت پاسخ سؤال آنها را نوشت. آنان بدون این كه به پاسخ یك دختر هفت ساله اعتماد كنند، از شهر مدینه بیرون رفتند كه در بین راه با كاروانی روبرو شدند كه اتفاقاً امام كاظم(ع) هم در آن كاروان بودند.
در جهان آفرينش هر دسته از مردم مقرّرات خاصى براى آداب معاشرت دارند. حتى وحشيان نيز چنين هستند. اصلاً يكى از تفاوتهاى انسان با حيوان، ادب است. انسانها در اثر درك حقايق، ادب دارند و حيوانات فاقد آن هستند و هرچه انسانيت كسى كاملتر شود، ادب و تربيت او بيشتر مىشود. ولى رفتار و رسوم پسنديده در يك دسته ممكن است در دسته ديگر اصلاً پسنديده نباشد.
براى «آداب» معانى گوناگونى بيان گرديده كه تقريباً همگى به معنى «راه درست معاشرت كردن با ديگران» مىباشد:
1. «آداب» جمع «ادب» به معنى آموختن علوم و دانشهاى گوناگون و محاسن اخلاقى است و به علوم و معارف عمومى نيز اطلاق مىشود و گاهى در مورد شخص يا شىء خاص بكار مىرود مانند آداب درس خواندن، آداب نماز، آداب قاضى و آداب مسافرت و…(1).
2. ادب يعنى: به زحمت و مشقّت افتادن پسنديده در راه فضائل انسانى و خود را مؤدّب به آداب نيك كردن(2).
در محضر بهجت ص277
اول آنکه نمازهای بومیه خویش را در اول وقت آنها به جای آوری دوم آنکه در انجام حوائج مردم هر قدر که میتوانی بکوشی و هرگز میندیشی که فلان کار بزرگ از من ساخته نیست زیرا اگر بنده خدا را در راه حق گامی بردارد خداوند نیز او را یاری خواهد فرمود. سوم آنکه سادات را بسیار گرامی و محترم شماری و هر چه داری در راه ایشان صرف و خرج کنی و از فقر و درویشی در این کار پروا ننمایی. چهارم از تهجد و نماز شب غفلت نکن و تقوا و پرهیز را پیشه خود ساز
نشان از بی نشانها ص31
طرح پرسش نادرست
این سوال که شما با حجاب اجباری موافقید یا مخالف ؟ سؤال صحیحی نیست؛ اگر محدوده سوال روشن شود که حجاب اجباری یعنی چه ؟ و منظور اجبار در کجا است ؟ نادرست بودن این سوال خود را نشان می دهد .
یک وقت حجاب بعنوان یک امر عقلائی یا یک امر ایمانی و دینی مطرح است؛ یعنی من می خواهم به طرف مقابلم مسئله حجاب را یا بعنوان یک فکر و اندیشه جدید و برتر معرفی کنم که او هم آنرا بپذیرد، یا بعنوان امری ایمانی و الهی ابلاغ کنم که به آن ایمان بیاورد؛ بدیهی است که ابزار اجبار در این دو محدوده اساسا بی معنا است؛ نه اجبار در اندیشه و فکر؛ و نه اجبار در ایمان و باور، هیچکدام معنا ندارد و امکان پذیر نیست تا بگوئیم شما با آن مخالفید یا موافق ؟!
هر کاري که اساس و بنيان و ريشه اش درست باشد ، پر ثمر خواهد بود . در اشاعه و گسترش فرهنگ برتر تشيع آن هنگام ما به موفقيت کامل دست مي يابيم که کاري ريشه اي و بنياني انجام دهيم .
هر کاري که اساس و بينانش سست باشد بي شک نتيجه ناخوشايندي در بر خواهد داشت .
يک ساختمان اگر بنيان و اساسي محکم و استوار نداشته باشد ، سست خواهد بود و با خفيف ترين زلزله اجزاي آن از هم گسسته و فرو خواهد ريخت .
حتما اين ضرب المثل را شنيده ايد :
: ابوسعید خراسانى حكایت كند
روزى دو نفر مسافر از راه دور به محضر امام رضا علیه السلام وارد شدند و پیرامون حكم نماز و روزه
از آن حضرت سؤال كردند؟
امام علیه السلام به یكى از آن دو نفر فرمود: نماز تو شكسته و روزه ات باطل
است و به دیگرى فرمود: نماز تو تمام و روزه ات صحیح مى باشد.
وقتى علّت آن را جویا شدند؟
حضرت فرمود: شخص اوّل چون به قصد زیارت و ملاقات با من آمده است ، سفرش مباح مى باشد؛ ولى دیگرى چون به عنوان زیارت و دیدار سلطان حركت نموده ، سفرش معصیت است .(1)
طلبه اي که نماز اول وقت و نماز شب در زندگي او نباشد، در واقع رابطه صميمانه و عاطفي با خداوند ندارد و علاوه بر اينکه ننگ بزرگي براي او محسوب ميشود، به جايي هم نخواهد رسيد. اگر هم از حيث علمي به درجاتي برسد، علم او برکت ندارد. ناگهان مشاهده ميکنيم عالم است، ولي در ضمن درس غیبت ميکند. بیچاره طلبههايي که بايد از درس او استفاده کنند.
درس اخلاق آیت الله مظاهری
قالَ رَبِّ اشْرَحْ لي صَدْري وَ يَسِّرْ لي أَمْري وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني يَفْقَهُوا قَوْلي
یکی از چیزهایی که باید در زندگی همه مخصوصاً ما طلبهها باشد، رابطه عاطفی با خداوند متعال است. همه بايد با خداي خود درد و دل داشته باشند، با خدا تضرع و زاری داشته باشند، با خدا اظهار قصور و تقصیر داشته باشند و بالاخره نظیر عبد در مقابل مولا، همیشه یک ذلّتی در مقابل خدا داشته باشند. این رابطه عاطفی معلوم است خیلی ثواب دارد. به قول قرآن کريم مقام محمود، مرهون همین رابطه عاطفی با خداست.
اگر در عربستان به دنیا میآمدیم، سنی یا وهابی بودیم، اگر در اروپا به دنیا میآمدیم، قطعاً مسیحی بودیم و حالا که در ایران هستیم، مسلمان و اهل تشیع هستیم؛ پس این جبر جغرافیاست که ما را شیعه کرده است. دلیل استدلالی و قوی میخواهیم. (لیسانس حقوق)
تردیدی نیست که فرهنگ محیط و جوّحاکم برمحیط زندگی، در سمت و سو و جهتگیریهای انسان مؤثر میباشند، چنان چه
یک کاربر معمول اینترنت ممکن است در روز، کارهایی را نظیر ارسال ایمیل به دیگران، گفتگو در برنامههای مسنجر، ارسال نظر در سایتها و وبلاگها و خریدهای آنلاین را انجام دهید و یا نهایتا اگر بتوانید، به دیدن و شنیدن ویدیوها و موزیکهای آنلاین بپردازید. اما به جز خودتان، آیا تا بهحال به این موضوع فکر کردهاید که در هر دقیقه از زمانی که در اینترنت سپری میکنید، جه اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است؟
یکی از جدیدترین اینفوگرافیکهای مربوط به این موضوع را شرکت اینتل در صفحه گوگل پلاس خود منتشر کرده است که اطلاعات بسیار جالبی دارد.
سبک زندگی تابع تفسیرمان از زندگی است
.رفتار اجتماعى و سبک زندگى، تابع تفسیر ما از زندگى است: هدف زندگى چیست؟ هر هدفى که ما براى زندگى معین کنیم، براى خودمان ترسیم کنیم، به طور طبیعى، متناسب با خود، یک سبک زندگى به ما پیشنهاد میشود. یک نقطهى اصلى وجود دارد و آن، ایمان است. یک هدفى را باید ترسیم کنیم – هدف زندگى را – به آن ایمان پیدا کنیم. بدون ایمان، پیشرفت در این بخشها امکانپذیر نیست؛ کارِ درست انجام نمیگیرد. حالا آن چیزى که به آن ایمان داریم، میتواند لیبرالیسم باشد، میتواند کاپیتالیسم باشد، میتواند کمونیسم باشد، میتواند فاشیسم باشد، میتواند
حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:
در روز قیامت، حق تعالی امر می فرماید که جماعتی را به جهنم ببرند. پس به مالک دوزخ خطاب می فرماید که: بگو به آتش، که قدمهای ایشان
نقطه اشتراک میان تمامی تهدیداتی که در شبکههای اجتماعی وجود دارد؛ اعتماد زیادی است که کاربران به برنامههای شبکههای اجتماعی، لینکها، تصاویر، فیلمها و فایلهای اجرایی که از طرف دوستان آنها ارسال شده است، دارند.
گسترش روزافزون شبکههای اجتماعی در میان کاربران اینترنت، نیازمند بررسی رفتارهای فردی و اجتماعی انسانهاست. افزایش توجه کاربران اینترنتی به شبکههای اجتماعی و رشد این سایتها در فضای مجازی در سالهای اخیر موجب شده مطالعات علمی دربارهی شبکههای اجتماعی در مراکز دانشگاهی و پژوهشی مورد توجه قرار گیرد.
من چقدر سر قضیّهى تولید اسباببازى داخلىِ معنىدار و جذّاب حرص خوردم با بعضى از مسئولین این کار که این کار را دنبال بکنند؛ البتّه بحمدالله ظاهراً اینجا یک تصمیمى در این زمینه گرفته شد، حالا انشاءالله همان تصمیم را هم دنبال کنید که اجرایى بشود. خب، دوستان ما آمدند در یکى از دستگاههاى فعّال و مسئول، عروسکهاى خوبى درست کردند؛ خوب هم بود؛ اوّل هم حسّاسیّت طرف مقابل را – یعنى مخالفین را، خارجىها را – برانگیخت که اینها آمدند در مقابل باربى و مانند اینها، این [عروسکها] را درست کردند؛
ولى نگرفت. من به اینها گفتم که اشکال کار شما این است که شما آمدید به فلان نام، یک پسرى را، یک دخترى را آوردید در بازار، این عروسک شما را بچّهى ما اصلاً نمىشناسد – ببینید، پیوست فرهنگى که میگوییم اینها است – خب، یک عروسک است فقط، در حالى که مرد عنکبوتى را بچّهى ما میشناسد، بتمن را بچّهى ما میشناسد. ده بیست فیلم درست کردهاند، این فیلم را آنجا دیده، بعد که میبیند همان عروسکى که در فیلم داشت کار میکرد، در مغازه هست، به پدر و مادرش میگوید این را براى من بخرید؛ عروسک را میشناسد؛ این پیوست فرهنگى [است]. شما بایستى این عروسک را که ساختید، در کنار ساخت عروسک، ده بیست فیلم کودک درست میکردید براى اینکه این عروسک معرّفى بشود پیش بچّهها؛ بعد که معرّفى شد، آنوقت خودشان میخرند، [ولى] وقتى معرّفى نشد، بازار ندارد و ورشکست میشود؛ و ورشکست شد. یعنى یک چنین دقّتهایى را بایست کرد. بههرحال این تهاجم فرهنگى به این شکل یک واقعیّتى است.
نقش ماهواره در تغییر ماهیت افکار عمومی پیرامون مسائل سیاسی و اقتصادی قابل توجه است، چرا که تصمیم گیری و اظهار نظر افراد در این زمینه ها، برخاسته از احساسات ناشی از تبلیغات است. بدون شک امروز عصر ارتباطات و سلطه رسانه بر زندگی انسانهاست. بی گمان برنامه های رادیویی و تلویزیونی موفق شده اند افکار و عقاید بیشماری را دستخوش تغییر سازند و غرب برای ترویج سکولاریسم اقدام به تاسیس هزاران شبکه رادیویی و تلویزیونی کرده که به صورت شبانه روزی برنامه های گوناگونی را با این هدف پخش می کنند.
جنگ نرم مترادف اصطلاحات بسیاری در علوم سیاسی و نظامی است. در علوم نظامی از واژه هایی مانند جنگ روانی یا عملیات روانی و در علوم سیاسی از واژه هایی چون براندازی نرم، تهدید نرم، انقلاب مخملین و اخیرا به واژه انقلاب رنگین برای تبیین این اصطلاح استفاده میشود
بنده دلم مىخواهد این جوانان ما شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّى دانشآموزان مدارس، روى ریزترین پدیدههاى سیاسى دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید. ۱۳۷۲/۰۸/۱۲
عزیزان من! رابطه با خدا را جدّى بگیرید. شما جوانید؛ به آن اهمیت بدهید، با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید. مناجات، نماز، نماز با حال و با توجّه، براى شما خیلى لازم است. مبادا اینها را به حاشیه برانید. ۱۳۷۷/۰۲/۲۲
بیست و سوم محرم سالروز تخریب حرم امام عسکریین (ع) و سرداب امام زمان (ع) تسلیت باد
شرمندهام که شعر ندارم برای تو
شعری که واژه واژه بگرید به پای تو
این شعر نیست، بغض فرو خوردهی من است
بغضی که سالها شده دردآشنای تو
هر بیت شعر بر سرم آوار میشود
تا میکنم نگاه به صحن و سرای تو
اینجا بقیع نیست، ولی غرق حیرتم
یعنی چه آمده سر گلدستههای تو؟!
در چشمهای ابری من خیمه میزند
یک شب هوای گریه و یک شب هوای تو
با دست خالی آمدم اینجا مرا ببخش
شرمندهام که شعر ندارم برای تو
شعر از علی اصغر شیری
علم رسمی سربه سر قیل است وقال نه از او کیفیتی حاصل نه حال
علم نبود غیر علم عاشقی مابقی تلبیس ابلیس شقی
کل من لم یعشق الوجه الحسن قرب الجل الیه و الرسن
حتما می دونید وقتی تو گوگل نصف یه جمله رو بنویسید، به طور اتوماتیک خود گوگل
عباراتی رو که بیشترین سرچ رو در مورد جمله شما داشته بهتون نشون می ده.
ما عبارت (چرا ایرانی ها) و (چرا آمریکایی ها) رو توی گوگل نوشتیم
البته به انگلیسی! تا بفهمیم چه عباراتی بیشترین سرچ رو در مورد ایرانی ها و
باز این چه شورش است که در خلق عالم است/ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
واقعاً رمز ماندگاری حضرت امام حسین (ع) در چیست؟ مگر نه این است که عزای عزیزترین عزیزان حداکثر یکی ـ دو سال بر پاست؟ پس چگونه است که عزای امام حسین(ع) بیش از 1300 سال است که برپاست و هر روز پرشورتر و پر حرارت تراز قبل برگزار می شود؟ آیا جز این است
گاهی شهید شدن آسانتر از زنده ماندن است! حقّاً که چنین است
این نکته را اهل معنا و حکمت و دقّت، خوب درک میکنند
گاهی زنده ماندن و زیستن و تلاش کردن در یک محیط، به مراتب مشکل تر از کشته شدن و شهید شدن و به لقای خدا پیوستن است
e="font-family: & mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;” lang="FA">
آیت الله سید علی قاضی(ره) : در مستحبات و تعزیه داری و زیارت سید الشهداء(ع) مسامحه ننمائید، و روضه هفتگی ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور استعطش/ص324
کل احمد آقا: سعی کنید تا پایتان را از کشتی حضرت سید الشهدا (ع) بیرون نگذارید، و دائما به امری از امور دستگاه امام حسین(ع) مشغول باشید. آشپزی، چای دادن، سینه زدن، کفش جفت کردن و….. تا بواسطه ان از همه شیعیان دستگیری شود.والا حساب و کتاب آنطرف دقیق تر از این حرف ها است. رند عالم سوز،ص280
مرحوم علامه طباطبایی(ره) ازقول آیت الله قاضی (ره) چنین فرموده اند: اگر من به جایی رسیده باشم از دو چیز است: قرآن کریم و زیارت سید الشهداء صلوات الله علیه . دریای عرفان، هادی هاشمیات، ص39
امشب بنشينيد و فکر کنيد! خيلي ساده است. مسأله سخت نیست، پيچ و خم هم ندارد. يك واقعه تاريخي در اسلام است. اگر او مي خواست به بهشت برود، مشكلي نداشت. يکبار تمام ميشد و ميرفت. ميگويد كاش به عدد تمام موهاي بدنم جان داشتم …! معلوم مي شود که او بهشت را هدف قرار نداده بود. او مي خواهد قربان خدا برود.
<
img src="/media/blogs/tarbiat-modares/1234ن.jpg” alt="” />
یکی از محافظان مقام معظم رهبری در خاطره ای گفت:
یک روز که مقام معظم رهبری به کوههای اطراف تهران برای کوه پیمایی رفته بودند، با دختر و پسری دانشجو برخورد می کنند که به لحاظ ظاهری وضع نامناسبی داشتند.
آنها به یک باره در مقابل گروه ما قرار گرفتند و فرصت جمع و جور کردن و رسیدگی به وضع
تصویر گرفته از رازی در منتهی الیه مشرق
صفحات: 1· 2
توصيه هاي حضرت آیت الله جوادی آملی به طلاب و دانشجويان در اغاز سال تحصیلی .
صفحات: 1· 2
اربعين گيري از بهترين راههاي دريافت فيوضات است كه “مَن أخلص لله أربعين صباحا تنفجر ينابيع الحكمة مِن قلبه علي لسانه” آنگاه اگرکسي سخن مي گويد از چشمه جوشان دل خودش حرف مي زند و اگر دست به قلم مي برد و مي نويسد از چشمه جوشان قلب خودش حرف مي زند؛ اين راه براي همه است.
تلاوت آيات قرآن، در صورتي كه انسان معناي آنها را نفهمد، چه اثر و فايده اي دارد؟
آیا هنگام قرائت این آیه از قرآن، تأمل کرده ای؟
والبَلَدُ الطَیِّب یَخرُجُ نَباتُهُ بِإذنِ رَبِّه وَالَّذی خَبُثَ لا یَخرُجُ إلّا نَکِدا کَذلکَ نُصَرّفُ الأیاتِ لِقَومٍ یَشکُرون (اعراف آیه 58)
سرزمین پاکیزه (و مستعد) گیاهش به فرمان پروردگار می روید، اما سرزمین های ناپاک (وشوره زار) جز گیاه اندک و بی ارزش، از آن نمی روید؛ این گونه آیات (خود) را برای گروهی که شکرگزارند شرح می دهیم.
امام باقر (عليه السلام)فرمود: داستان حريص نسبت به دنيا، داستان كرم ابريشم است كه دائماً در خود مي تند كه
مقدمه
قَالَ النَّبِيُّ ص النَّاسُ نِيَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا: مردم در خوابند هنگامي که مردند بيدار مي شوند (بحار الأنوار ،ج50 ،134. مجموعه ورام ،ج 1 ،ص 145)
عالم قبر آخرين منزل دنيا و اولين منزل آخرت است که هرگز از آن به سمت دنيا بازگشتي نيست. با آغاز
در بين آيات و روايات، فراوان از «دنيا» سخن گفته شده است، از تشبيه دنيا به امري با ظاهر زيبا اما فريبنده تا رواياتي که آن را مزرعه آخرت دانستهاند، و اين سوال در ذهن انسان نقش ميبندد به راستي چقدر به دنبال دنيا رفتن و طلب رفاه دنيوي نمودن مطلوب است؟ آيا مقدار اين امر براي طلاب تفاوت دارد؟
اگر ملائكه گناه نميكنند، پس شيطان چگونه گناه كرد؟
جواب اين است كه شيطان از جن است و در بين فرشتگان بود ولي فرشته نبود. قرآن كريم، درباره شيطان ميفرمايد: كان من الجنّ فَفَسق عنْ أمر ربّه[1]. شيطان، خود به خداوند گفت: مرا از آتش خلق كردي، خدا هم او را تكذيب نكرد. و اصل اينكه جنّ از آتش خلق شده در قرآن كريم مورد تأييد است[2].
درست است که من در طول سال یک مهمانی ویژه برای آسمانی شدن زمینیان برگزار می کنم،اما این مهمانی اولین و آخرین نیست و در ماه های دیگر نیز ضیافت های بسیاری برای بندگان خود برگزار می کنم تا همه توفیق حضور در ضیافت من را بدست آورند
<
br />گفتاری از حجتالاسلام جوادی آملی و پاسخ چند شبهه؛
ماه خدا تمام شد. شاید خالی از لطف نباشد که نگاهی دوباره بر امتیازات و خصوصیات برترین ماه سال انداخت و پاسخ چند شبهه را مرور کرد؛ شبهاتی که بی اعتباری آنان اکنون برای روزه داران روشن شده است. گفتار زیر را که به قلم حجتالاسلام مرتضی جوادی آملی است، بخوانید.
این روزها که به قول شهید نورعلی شوشتری مواظبیم ناممان گم نشود و القاب دستسازی که دیگران چاهش را برایمان کندهاند از پس و پیش اسممان جا نیافتد یادمان نرود که بودند افرادی که به یک الاحقر و العبد بسنده میکردند.
به تحقیق می توان از ادعیه ماه مبارک رمضان به درس های انسان سازی و بهترین توصیه های اخلاقی و عرفانی تعبیر كرد،چرا كه در هر فراز از آنها درهایی از رحمت و مغرفت به روی ما باز می شود و نسخه های طلایی موفقیت و خوشبختی در زندگی مادی و معنوی برای ما معرفی می گردد.
از آنجا كه این ادعیه از زبان معصومین علیهم السلام و همچنین با الهام از آیات الهی بیان شده است،با بررسی آنها از دیدگاه آیات الهی، نكته ها و مفاهیم خواندنی و كاربردی برای سبك زندگی ما را می توان دریافت كرد.
أعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ؛ بسمِ اللّهِ الرّحمنِ الرّحیمِ؛
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ؛ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ»
مروری بر مباحث گذشته
گفته شد ماه مبارک رمضان ماهی است که در آن به تلاوت آیات الهی یعنی قرآن و دعای به خیر برای خود و دیگران چه نسبت به امور دنیوی و چه اخروی ترغیب شده است. بحث ما در این ماه مبارک و بقیۀ بحثهای گذشته و بعد هم در ذیلش تذکّراتی که در ماه مبارک رمضان دادیم، باز هم راجع به دعا بود
شرحها و ترجمههاي بسياري براي دعاي بيمانند وداع امام سجاد (ع) با ماه رمضان كه در آن واژههاي بندگي به خالق بيهمتا بيان كننده بزرگي خداي يكتا را به بهترين وجه ممكن ميرساند، نوشته شده است.
گزیده ای از دعاي امام سجاد (ع) در وداع ماه رمضان را با ترجمه حجتالاسلام شيخ حسين انصاريان ميخوانيم:
گفتند يار سفـــــــــر رفته باز ميرسد
بيش از هزار سال گذشت و خبر نشد
گفتند مســـــــتجاب شود گر دعا کنيد
ما را چرا دعاي فــــرج کارگر نشد؟
خدايا..؛ مبادا ما رو شقي و بدبخت از اين ماه بيرون ببري…
1. تولّد:
سی سال از عامالفیل گذشته بود که دیوار کعبه برای اوّلین و آخرین بار ترک خورد و برای اوّلین و آخرین بار، نوزادی در آن متولّد شد.
2. شاهد:
ده سال بعد، وقتی غار حرا میزبان لحظههای مناجات آخرین رسول خدا بود و پیام آسمانی جبرئیل بر قلب محمّد (ص) نازل میشد، آن کودک برگزیده، شاهد آن لحظهها بود.
ابوالفرج در «مقاتلالطالبيين» روايت كرده كه پس از ضربت خوردن امير مؤمنان، اطباى كوفه را به بالين آن حضرت آوردند و در ميان آنها، هيچ يك در معالجه زخم و جراحى استادتر از اثير بن عمرو نبود و او متخصص در معالجه زخمها و جراحات بود
اين طبيب همين كه زخم سر آن حضرت را ديد، دستور داد شُش گوسفندى را بياورند و از ميان آن رگى را بيرون آورد و آن رگ را در زخم مزبور نهاد و پس از اندكى بيرون آورد و آن را مشاهده كرد. سپس رو بدان حضرت كرده، گفت:
«اى امير مؤمنان، هر وصيتى دارى، بكن كه ضربت شمشير اين دشمن خدا به مغز سر رسيده و معالجه سودى ندارد
اَللّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ ايماناً تُباشِرُبِهِ قَلْبي وَيقيناً حَتّي اَعْلَمَ
خدايا از تو ايماني خواهم كه هميشه دلم با آن همراه باشد و يقيني خواهم كه (بدان وسيله) بدانم
نکته اول:
وجود، حقیقت و ذات انسان، یکی از اسرار بزرگ الهی و یکی از رموز این عالم است. انسان واقعی سرّی از اسرار الهی است. بلکه سری ترین اسرار الهی است. درروایات آمده که: خداوند به آدم خطاب کرده که «انت سرّی»؛ تو سرّ من هستی. این آدمی که سرّ خداست، از یک استعداد فوق العاده و
در کتاب شريف «وسائل الشيعه» آمده است:
“آنان كه دائماً متذكر و به ياد حقّند، هميشه در نمازند. و نيز كسي كه براي هميشه از غير حق بريده و به ياد حق است، “دائم الصيام” و “صائم الدهر” است“(1
مرحوم محقق داماد (رضوان الله عليه) در شرح حال يكي از بزرگان گفته است:
“او اول ماه مبارك رمضان روزه گرفت و آخر آن افطار كرد(2)!” البته اين عبارت به اين معنا نيست كه او
آنها که براي ورود به بهشت و براي استفاده از ميوه هاي دلپذير آن روزه مي گيرند تنها نوعي سوداگري دارند.
از موارد فرق بين روزه و ساير عبادات همين است که درباره اعمال ديگر، ملائکه الهي هنگام مرگ به استقبال مومنين مي آيند و درهاي بهشت را باز مي کنند و مي گويند که از هر دري که خواستيد بفرماييد، اما درباره روزه دار خداي سبحان فرمود: من خودم جزا مي دهم.
حکمت عبادات، ص 133
:از امام صادق (سلام اللهعليه) نقل شده است كه فرمود
«أوحي الله تبارك وتعالي إلي موسي عليه السلام: ما يمنعك من مناجاتى؟ قال: يا ربّ أُجلّك عن المناجات لِخَلوُف فم الصائم فأوحي الله عزّ وجلّ إليه يا موسي لَخَلوُفُ فم الصائم أطْيب
عندى من ريح المسك» روضةالمتقین، ج3، ص229
خداوند به حضرت موسي وحي فرستاد، كه چرا با من مناجات نميكني
.عرض كرد: خدايا روزه دارم و در حال روزه، دهان خيلي معطر نيست
.خداوند فرمود: اي موسي! بوي دهان روزه دار پيش من از مشك خوشبوتر است
پس ای انسان! اگر ميخواهی در آن عالم مُطيّب و معطّر باشی، آنجا كه ديگر سخن از آهو و نافه آهو نيست كه عطري داشته باشد، آنجا روزه است كه انسان را معطّر مي كند. باطن روزه به صورت عطر ظهور ميكند، آن هم در سطح بدن و اما مافوق آن را خداي سبحان ميداند كه چيست
کتاب حکمت عبادات ، آیت الله جوادی آملی ،ص 141
شبی که ماه بر زمین نشست
بسم الله الرحمن الرحيم
اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يَا بْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمينَ
سلام بر تو اى فرزند پيامبر (خدا) پروردگار جهانيان
اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يَا بْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يَا بْنَ فاطِمَهَ الزَّهْراَّءِ
سلام بر تو اى فرزند اميرمؤ منان سلام بر تو اى فرزند فاطمه زهرا
اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا حَبيبَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا صِفْوَهَ اللّهِ
سلام بر تو اى حبيب خدا سلام بر تو اى برگزيده خاص خدا
اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا اَمينَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا حُجَّهَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا نُورَ اللّهِ
سلام بر تو اى امين (وحى ) خدا سلام بر تو اى حجت خدا سلام بر تو اى نور خدا
اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا صِراطَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا بَيانَ حُکْمِ اللّهِ
سلام بر تو اى راه (مستقيم ) خدا سلام بر تو اى بيان (کننده ) حکم خدا
اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا ناصِرَ دينِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا السَّيِدُ الزَّکِىُّ
سلام بر تو اى ياور دين خدا سلام بر تو اى آقاى پاک (و منزه از هر عيب )
اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا الْقاَّئِمُ الاْمينُ
سلام بر تو اى نيکوکردار وفادار سلام بر تو اى قيام کننده (به امر خدا) و امين
اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأويلِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا الْهادِى الْمَهْدِىُّ
سلام بر تو اى داناى به تاءويل (قرآن ) سلام بر تو اى راهنماى راه يافته
اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا الطّاهِرُ الزَّکِىُّ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا التَّقِِيُّ النَّقِىُّ
سلام بر تو اى پاکيزه منزه سلام بر تو اى پرهيزکار پاکدامن
السَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا الْحَقُّ الْحَقيقُ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا الشَّهيدُ الصِّدّيقُ
سلام بر تو اى حق سزاوار بدان سلام بر تو اى شهيد راست گفتار
اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا اَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِي وَ رَحْمَهُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ
سلام بر تو اى ابا محمد حسن بن على و رحمت خدا و برکات او
امشب، به طواف دستهاي تو مي آييم، دستهايي که زمين و زمان از فيض زلالشان متبرکند.
اي سبط اکبر! نخواه دست خالي برگرديم. مگر تو نبودي که تنها دو بار تمام آنچه را داشتي بخشيدي و سه بار داراييت را با مستمندان به دو نيم کردي؟!
راه خلاصی از بندها و زنجیرهای روحی1
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: « إنَّ للهِ فی کُلِّ لَیلَةٍ مِن شَهرِ رمضانَ عُتَقاءُ و طُلَقاءُ مِنَ النّارِ ؛ خدای سبحان در هر شبی از شب های ماه رمضان، عده ای را آزاد می کند؛ عده ای را از گرفتاری های وجودی ، رهایی می بخشد.»
اگرکسی اهل هدایت نباشد و مرتکب گناه، معصیت و مخالفت با پروردگارشود؛ سه تعبیردرباره او به کار رفته است
اَلسَّلامُ عَلَيْکِ يا اُمَّ الْمُؤْمِنِينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْکِ يا زَوْجَةَ سَيّـِدِ الْمُرْسَلِينِ، َلسَّلامُ عَلَيْکِ يا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَيِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْکِ يا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَيْکِ يا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِي نُصْرَةِ سَيِّدِ الاَْنْبِياءِ، وَنَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاَْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَيْکِ يا مَنْ سَلَّمَ عَلَيْها جَبْرَئِيلُ، وَبلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِيلِ، فَهَنِيئاً لَکِ بِما أَوْلاکِ اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَيْکِ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ
خديجه(عليها السلام) از بزرگترين بانوان اسلام به شمار مي رود. او اولين زني بود كه به اسلام گرويد چنان كه علي بن ابي طالب(عليه السلام) اولين مردي بود كه به اسلام روي آورد. تنقیح المقال،ج3،ص77. اولين زني كه نماز خواند، خديجه بود.او انساني
يكي از مباحثي كه به صورت گسترده در بخش هاي مختلف دستورات ديني مورد توجه قرار گرفته مسئله ادب است. در روايات به اين مسئله توجه بسياري شده است. براي همه دستوارت ديني مسئله اي به نام ادب مطرح شده است؛ ادب در نماز، ادب روزه داری، ادب سخن گفتن، ادب راه رفتن، ادب خوردن، ادب لباس پوشيدن، ادب خمس دادن، ادب صدقه و انفاق داشتن و…..
در اين جا لازم است در درجه اول ادب را بشناسيم. و بعد اين ادب را در دستورات مختلف خداي متعال تعقيب كنيم و به مناسبت حلول ماه مبارك رمضان ادب روزه داري را بررسی كنيم.
ماه مبارك رمضان فرصت مناسبي است براي پي بردن به اسرار عالم. بايد به همان مقدار غذايي كه نيروي انسان را تأمين كند بسنده كرد. هيچ كس با پرخوري به جايي نمي رسد. در تعبيرات اخلاقي اسلام آمده است كه: «ما ملأ آدمى وعاءً شراً من البطن»[بحار، ج 63، ص 330] انسان هيچ ظرفي را به بدي ظرف شكم پر نكرده است. شكم كه پر شد راه فهم مسدود ميشود، انسان پرخور هرگز