تفاوت اطاعت و تبعیت چیست؟
تفاوت اطاعت و تبعیت چیست؟
ادامه۹۳: و قال ع:«لا یقولن أحدکم اللهم إنی أعوذ بک من الفتنة- لأنه لیس أحد إلا و هو مشتمل على فتنة- و لکن من استعاذ فلیستعذ من مضلات الفتن- فإن الله سبحانه یقول- و اعلموا أنما أموالکم و أولادکم فتنة- و معنى ذلک أنه یختبرهم- بالأموال و الأولاد لیتبین الساخط لرزقه- و الراضی بقسمه- و إن کان سبحانه أعلم بهم من أنفسهم- و لکن لتظهر الأفعال التی بها یستحق الثواب و العقاب- لأن بعضهم یحب الذکور و یکره الإناث- و بعضهم یحب تثمیر المال و یکره انثلام الحال قال الرضی- و هذا من غریب ما سمع منه فی التفسیر»
حدیث این بود که هیچکدام از شما بطور مطلق از فتنه استعاذه نکنید، بلکه فتنه مشروط و یا چیز خاصی از فتنه را پناه ببرید چون فتنه امری است که برای همه است و لازمه حضور ما در این دنیا فتنه است. «لانه لیس احد الا و هو مشتمل على فتنه» کسی نیست مگر اینکه آزمون و فتنه ای دارد. کسی که می خواهد طلب پناه جوئیی بکند از خدای تعالی، استعاذه کند از مذلات فتنه ، ازگمراهی فتنه. خدای متعال فرمود: «واعلموا انما اموالکم واولادکم فتنه» اموال و اولاد شما فتنه هستند، ما از نفس اولاد و اموال به خدا پناه نمی بریم. از اینکه اینها باعث گمراهی باشند، و اینها در مواردی باعث گمراهی هستند.
« و معنى ذلک أنه یختبرهم- بالأموال و الأولاد…« معنای این آیه این است که خدا می آزماید ما را با اموال و اولاد و دارایی « لیتبین الساخط لرزقه- و الراضی بقسمه» خدا می خواد روشن کند چه کسی راضی به قسمت هایی که از خدا دریافت می کند و چه کسی ناراضی است و خشم دارد. «و إن کان سبحانه أعلم بهم من أنفسهم» ممکن است شما بپرسید که خدای تعالی که می داند چه کسی راضی و چه کسی ناراضی و خشمگین از قسمت است، اعلم از انسان است «لکن لتظهر الأفعال التی بها یستحق الثواب و العقاب» خدای تعالی می خواهد اعمالی که باعث ثواب و عقاب هستند در انسان پدیدار بشود. یعنی اگر انسان هیچ کار هم نمی کرد خدای تعالی می دانست چه کسی راضی و چه کسی ساخط است. اما خدا می خواهد این اعمال در انسان که حاکی از رضایت و اعمال دیگر در انسان ظاهر بشود. معلوم بشود
صفحات: 1· 2