سیراب شدگان
بسازد جان و دل را بس عجائب، كان صيام گرتوخواهي تاعجب گردي،عجائب دان صيام
گر تو را سوداي معراج است بر چرخ حيات دان كه اسب تازي تو هست در ميدان صيام
هيچ طاعت در جهان،آن روشني ندهد تو را چون كه بهر ديده دل، كوري ابدان صيام
بسازد جان و دل را بس عجائب، كان صيام گرتوخواهي تاعجب گردي،عجائب دان صيام
گر تو را سوداي معراج است بر چرخ حيات دان كه اسب تازي تو هست در ميدان صيام
هيچ طاعت در جهان،آن روشني ندهد تو را چون كه بهر ديده دل، كوري ابدان صيام
شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان از لیالی است که تقریبا ًمی شود گفت صد در صد شب قدر است و آن چه را که در شب نوزدهم و شب بیست و یکم، بنای آن را نهادیم، در این شب به امضای پروردگار می رسد. بسیار شب مهمی است، شبی است که خیلی کارها از آن برمی آید. باید هوشمندانه و دقیق، از لحظاتی که امشب داریم، بهره بگیریم. خدا را شاکر هستیم که به ما عمر
هر چه در این شب ها جلوتر میرویم، به کانون فیض و رحمت حضرت حق نزدیک تر میشویم. امشب مراتب فیض فراهم تر از شب نوزدهم است. این فیض ادامه پیدا میکند و در شب بیست و سوم به نهایت و اوج خودش می رسد. از آن جا که این شب ها به هم مرتبط است، یعنی در هر یک از این شب ها،
با عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت مولای متقیان امیر المؤمنین علی علیه السلام و گرامیداشت لیالی پربرکت قدر.
در ماه مبارک رمضان با توجه به اینکه: 1- دستهای شیطان بسته است؛ 2- خود انسان مرتکب معاصی و گناهان نیست. 3- انسان در این ماه از مواهب عالی و گرانقدر برخوردار است؛ مثلاً روزه گرفته، عبادت و ذکرها داشته؛ وقتی این سه با هم ترکیب شوند؛ زمینه ها فوق العاده مثبت و عالی است و روح انسان با توجه به این ترکیب، باید پرواز کند و نورانیترین، عرفانیترین و معنویترین حالات را در خود
از مسائل بسيار مهم، تأثير عمل و رفتار، در روح و جان انسان است. عمل خاصيتش اين است كه در روح آدمي سایه ایجاد می کند. هر چه عمل بیشتر شود، سایه هایی که در روح ما از عمل پيدا مي شود، پررنگ تر مي شود و تدريجاً به صورت ملكه در مي آيد. در روايات هم آمده است: « اذا اذنب الرَّجُلُ خَرَجَ في قَلبِه نُكتَةٌ سَوداءُ فان تاب إنمَحَت و إن زادَ زادَت»[1]؛« … حتّی تَغلِبَ عَلیه فَیَصیرُ أسفله أعلاهُ و أعلاهُ أسفَلَهُ»[2]؛ وقتي كسي گناهي انجام مي دهد، نقطه و سايه سياهي، در لوح دلش ايجاد مي شود؛ اگر توبه كند، آن نقطه سياه محو مي شود و اگر ادامه دهد،
نفحه قدر رسید
جاده تقرب، قدم های عاشقانه می طلبد
پنجره ای رو به ملکوت باز است
امشب می توان خدا را از دروازه های گشوده هفت آسمان دید
نکته اول:
وجود، حقیقت و ذات انسان، یکی از اسرار بزرگ الهی و یکی از رموز این عالم است. انسان واقعی سرّی از اسرار الهی است. بلکه سری ترین اسرار الهی است. درروایات آمده که: خداوند به آدم خطاب کرده که «انت سرّی»؛ تو سرّ من هستی. این آدمی که سرّ خداست، از یک استعداد فوق العاده و
اساسي ترين حوادث زندگی ما، با شب های قدر گره خورده است؛ درک عظمت این شب ها و وظایفی که بر عهده ي ماست و این که در این شب ها، چه چیزهایی می توان بدست آورد، زمینه های بسیار خوبی را برای بهره مندی از شب های قدر فراهم می کند؛ اگر ما توجه نداشته باشیم که
راه خلاصی از بندها و زنجیرهای روحی 2
خدای حکیم در قرآن کریم برای کسانی که از هدایت برخوردار نیستند و مرتکب گناه و معصیت می شوند، سه تعبیر بیان فرموده است که عبارتند از: 1- بند و زنجیر؛ 2- چرکی شدن و غبار گرفتن دل؛ 3- امراض روحی و بیماری هایی که دل و جان انسان گرفتار آن ها خواهد شد.
آیات و روایاتی که گرفتار شدن روح به این زنجیرها و ناخالصی ها را بیان می کند، نحوه خلاصی را
راه خلاصی از بندها و زنجیرهای روحی1
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: « إنَّ للهِ فی کُلِّ لَیلَةٍ مِن شَهرِ رمضانَ عُتَقاءُ و طُلَقاءُ مِنَ النّارِ ؛ خدای سبحان در هر شبی از شب های ماه رمضان، عده ای را آزاد می کند؛ عده ای را از گرفتاری های وجودی ، رهایی می بخشد.»
اگرکسی اهل هدایت نباشد و مرتکب گناه، معصیت و مخالفت با پروردگارشود؛ سه تعبیردرباره او به کار رفته است
ورود به ضیافت الهی
بسم الله الرحمن الرحیم
فرا رسیدن ماه عظیم الشأن و جلیل القدر رمضان را خدمت همه عزیزان شاد باش و تهنیت عرض می کنم. امیدوارم که همه ما از مواهب این ایام بهره ی وافر داشته باشیم. شایسته است که بااستفاده از این فرصت، درباره ماه مبارک رمضان و وظایفی که در این ماه بر عهده ما گذاشته شده؛قدری
يكي از مباحثي كه به صورت گسترده در بخش هاي مختلف دستورات ديني مورد توجه قرار گرفته مسئله ادب است. در روايات به اين مسئله توجه بسياري شده است. براي همه دستوارت ديني مسئله اي به نام ادب مطرح شده است؛ ادب در نماز، ادب روزه داری، ادب سخن گفتن، ادب راه رفتن، ادب خوردن، ادب لباس پوشيدن، ادب خمس دادن، ادب صدقه و انفاق داشتن و…..
در اين جا لازم است در درجه اول ادب را بشناسيم. و بعد اين ادب را در دستورات مختلف خداي متعال تعقيب كنيم و به مناسبت حلول ماه مبارك رمضان ادب روزه داري را بررسی كنيم.
از ساحت پروردگار تمنا می کنم که نماز و روزه های شما را در درگاه با کرامتش، به لطف و احسان بپذیرد و از نور خودش فضای جان تان را منور کند.
فیلسوفان و حکیمان در مباحث فلسفی قائل هستند که خداوند موجود شادمانی است. شادمانی یک کلمه فارسی است، از این شادمانی به« ابتهاج » تعبیر می کنند. می گویند خداوند دارای ابتهاج است.
اگر در مورد خودمان مطالعه و فکر کنیم که چه مواقعی شادمان و خوشحال می شویم؟ چه مواقعی لذت می بریم؟ هر یک از ما خواسته ای داریم که آن خواسته از نظر خودمان خوب است. وقتی به سمت خواسته های مان حرکت می کنیم و به